Fondul pentru IMM-uri „Ideas Powered for Business” este o schemă de subvenții creată pentru a ajuta întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) din UE cu privire la drepturile lor de proprietate intelectuală (PI). Fondul pentru IMM-uri este o inițiativă a Comisiei Europene pusă în aplicare de Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) și se va desfășura în perioada 03 februarie 2025 - 05 decembrie 2025.
Fondurile sunt limitate și se acordă pe principiul „primul venit, primul servit”, prin emiterea unui voucher la cererea unui reprezentant autorizat al unui IMM cu sediul în UE care acționează în numele acestuia.
Aprobarea voucher-ului de către EUIPO durează circa 20 de zile de la formularea cererii. Cererile de marcă pentru care se vor acorda subvenții va trebui să fie formulate numai după aprobarea voucher-ului, iar solicitarea de restutuire a fondurilor în maxim 2 luni de la aprobare.
Cererea poate fi depusă de un proprietar, un angajat sau un reprezentant extern autorizat care acționează în numele acestuia. Subvențiile sunt acordate IMM-urilor prin rambursare parțială a taxelor, care se face întotdeauna direct în contul bancar al IMM-urilor.
Procedura de depunere a cererii este simplă, iar documentele depuse trebuie să fie în format PDF. Toată documentația trimisă trebuie să fie lizibilă și nu trebuie să fie protejată prin parolă.
Documentele necesare care trebuie depuse în vederea obținerii finanțării sunt următoarele: Extrasul de cont al întreprinderii, care să conțină numele întreprinderii ca titular de cont, codul IBAN complet cu codul de țară și codul BIC/SWIFT, Certificatul de TVA sau certificatul național de înregistrare al întreprinderii emis de autoritatea națională competentă, iar dacă se utilizează serviciile unui reprezentant extern trebuie să se transmită o „Declarație pe propria răspundere” semnată de un proprietar sau angajat împuternicit din cadrul IMM-ului.
IMM-urile pot solicita, astfel, vouchere care vor permite accesul la o rambursare parțială a taxelor plătite, în limita maximă a 700 de euro pentru activități legate de mărci și desene sau modele, după cum urmează:
Mărci, desene și modele:
- rambursarea în proporție de 75 % pentru taxele de depunere a cererilor de înregistrare a mărcilor și/sau a desenelor sau modelelor, taxele suplimentare de clasă, precum și taxele de examinare, înregistrare, publicare și amânare a publicării la nivelul UE;
- rambursarea în proporție de 75 % pentru taxele de depunere a cererilor de înregistrare a mărcilor și/sau a desenelor sau modelelor, taxele suplimentare de clasă, precum și taxele de examinare, înregistrare, publicare și amânare a publicării la nivel național sau regional;
- rambursarea în proporție de 50 % pentru taxele de bază privind depunerea cererilor de înregistrare a mărcilor și/sau a desenelor sau modelelor, taxele de desemnare și taxele de desemnare ulterioară în afara UE. Taxele de desemnare provenind din țările UE sunt excluse, ca taxele de prelucrare percepute de oficiul de origine.
Brevete: FONDURI EPUIZATE
- rambursarea a 75 % din taxele pentru un "Raport de căutare a tehnicii anterioare". Raportul, înainte de depunerea unei cereri de brevet, se realizează la nivel mondial și trebuie să fie efectuat sau coordonat de un oficiu național de proprietate intelectuală al unui stat membru al UE și/sau de Institutul de Brevete Visegrad. Vă rugăm să contactați oficiul de proprietate intelectuală din țara dumneavoastră pentru a afla ce proceduri vi se aplică.
- rambursarea în proporție de 75 % a taxelor anterioare acordării brevetului (depunere, cercetare și examinare), de acordare și de publicare pentru protecția națională într-un stat membru al UE.
- rambursarea a 75 % din taxele de depunere și de cercetare pentru brevetele europene depuse la Oficiul European de Brevete (OEB). Toate celelalte taxe pentru un brevet european sunt excluse.
- rambursarea a 50% din costurile juridice pentru redactarea și depunerea cererilor de brevet european, cu o sumă maximă de 1 500 EUR. Rambursarea este supusă următoarelor condiții:
Înregistrarea protecției comunitare a soiurilor de plante: FONDURI EPUIZATE
- rambursarea a 75 % din taxa de cerere și de examinare online pentru un drept comunitar de protecție a soiurilor de plante (la nivelul UE).
Suma maximă rambursabilă pentru fiecare IMM este:
- 700 EUR pentru activități legate de mărci și desene și modele industriale;
- 3 500 EUR pentru activități legate de brevete:
- Brevete naționale și căutare de anterioritate – 1 000 EUR
- Brevete europene și cheltuieli juridice – 2 500 EUR
- 1 500 EUR pentru activități comunitare legate de soiurile de plante.
Întreprinderile care au primit deja o subvenție pentru un anumit tip de activitate din partea Fondului pentru IMM-uri în anii anteriori au în continuare dreptul de a solicita o subvenție din partea Fondului pentru IMM-uri „Ideas Powered for Business” SME Fund în 2025, indiferent dacă au inițiat un serviciu sau dacă au beneficiat deja de rambursare în anii anteriori. Aceste inițiative sunt independente una de cealaltă.
SANDU și Asociații IP Attorney SRL, denumită în continuare Agenția, este o agenție de proprietate industrială specializată în mărci, desene și modele industriale și brevete de invenție, membră a CNCPIR (Camera Națională a Consilierilor de Proprietate Industrială din România).
Agenția, în calitate de mandatar, solicită la EUIPO pentru clienții săi în mod gratuit emiterea unui voucher în valoare de 700€ în vederea subvenționării cu până la 75% a taxelor privind înregistrarea cererilor de marcă, de desene și modele.
Disclaimer: Prin completarea formularului de mai sus nu vă revine nicio obligație și procesarea datelor completate va fi facută de către un conisilier de proprietate industrială, care vă va contacta ulterior pentru a vă solicita documentele necesare.